Bemiddeling is een coöperatief proces en helpt daardoor vaak om de relatie tussen de partijen te behouden of te verbeteren. Het laat toe rekening te houden met de emotionele lading die vaak bij conflicten komt kijken. We trachten om verschillen te overbruggen en bruggen te bouwen op wat gemeenschappelijk is. Want het is net in dat gemeenschappelijke dat de oplossing schuilt. Bemiddeling biedt dus kansen om een nieuwe toekomst te creëren.
"Luisteren kan zoveel zeggen"
Wat is bemiddeling?
Bemiddeling is een proces waarbij een bemiddelaar betrokken wordt om partijen te helpen een conflict of geschil op te lossen. De communicatie tussen de partijen wordt ondersteund met als doel hen te helpen een oplossing te vinden. Een oplossing die niet alleen wederzijds aanvaardbaar is, maar ook praktisch en haalbaar. We streven er met andere woorden naar te komen tot een win-win situatie waarbij niemand iets dient op te geven wat voor hem of haar belangrijk is.
Bemiddeling is dus nooit een 'kant-en-klaar' concept: we gaan steeds op zoek wat in jullie specifieke situatie nu de beste oplossing is!
Bemiddeling verloopt in een informele setting, waardoor dit een veiligere en minder stressvolle omgeving biedt. Bovendien biedt het ruimte voor creatieve en flexibele oplossingen die wellicht niet altijd mogelijk zijn via bijv. juridische procedures.
Bemiddeling is evenwel slechts één manier om een conflict op te lossen en staat evenwaardig naast de andere opties. Partijen kiezen zelf wat voor hen de beste oplossing is in hun specifieke situatie.
You don't have to see the whole staircase... Just the first step (M. luther King Jr.)
Bemiddelingstraject
1
Intake
In de intake gaan we samen na of bemiddeling de weg is die jullie willen inslaan: we onderhandelen over de oplossingswegen.
Als jullie kiezen voor bemiddeling, maken we een bemiddelingsprotocol op, en gaan we verder naar onderhandelingsronde 2.
3
Beslissingscriteria
We maken een inventaris op van de beslissingscriteria of bekommernissen die we zullen hanteren bij het nemen van besluiten. We zoeken hierbij naar wat elk belangrijk vindt.
2
Informatie
We bespreken waarover besluiten zullen genomen moeten worden en welke informatie jullie nodig hebben om weloverwogen tot beslissingen te kunnen komen. We spreken tevens af wie voor welke informatie zal zorgen en hoe.
4
Oplossingen
We brainstormen over oplossingen en nemen besluiten.
Basisprincipes van bemiddeling
Vrijwillig
Vertrouwelijk
Afwisselend, actief en gelijkwaardig betrokken
Bemiddeling is vrijwillig. Ook in geval van gerechtelijke bemiddeling.
Elke partij heeft dus het recht om op gelijk welk moment uit de bemiddeling te stappen zonder daar nadeel bij te hebben.
Vertrouwelijkheid moedigt open en eerlijke communicatie aan, omdat partijen weten dat hun uitspraken niet tegen hen gebruikt zullen worden buiten de bemiddelingscontext, ook niet wanneer de bemiddeling vroegtijdig wordt stopgezet.
De bemiddelaar werkt voor elke partij even hard. Dit wil zeggen dat de bemiddelaar ervoor zorgt dat beide partijen gelijke kansen krijgen en dat eenieder aan de bemiddelingstafel zijn/haar standpunten, bekommernissenen oplossingen naar voren kan brengen.